מהן הזכויות שלי כאסיר בצבא ומה אפשר לעשות אם לא אוכפים אותן?

חיילים בצה"ל מוצאים את עצמם לא פעם כלואים בבית כלא צבאי. כליאה בבית כלא צבאי יכולה להיקבע לחיילים שעברו עבירות שונות, חלקם אנשים נורמטיביים לחלוטין שהואשמו בעבירות כמו עריקות ועישון של קנאביס. בעת השהייה בבית הכלא הצבאי, יש לאסיר מספר זכויות שמוקנות לו על ידי הצבא – בכתבה נפרט עליהן בקצרה. 

 

מערכת המשפט הצבאית והכלא הצבאי

מערכת המשפט הצבאית היא מערכת משפט נפרדת לחלוטין ממערכת המשפט האזרחית. מערכת זאת אחראית על שפיטה של חיילים בשירות סדיר ובעת שירותם במילואים. מערכת המשפט הצבאית היא שונה במספר תחומים ממערכת המשפט האזרחי והיא מחמירה במספר תחומים מעבר למה שמקובל בבתי המשפט האזרחיים.

בנוסף לכך, מערכת בתי הכלא הצבאיים שונה אף היא ממערכת בתי הכלא האזרחיים, והיא מתנהלת כמו יחידה צבאית לכל דבר ועניין. אם הוגש נגדכם כתב אישום צבאי או שנפתחה כנגדכם חקירה של המשטרה הצבאית, כדאי לכם לחשוב על היוועצות עם עורך דין צבאי שיעזור לכם לפעול נכון בנושא זה.

 

הזכויות הניתנות לאסירים בכלא הצבאי

לכל אסיר בבית הכלא הצבאי יש מספר זכויות ששמורות לו. הזכויות האלה כוללות שמירה על תנאי מחייה בסיסיים, שמירה על זכויות דת שונות ומתן טיפול רפואי ברמה ראויה לאסירים בכלא. בנוסף לכך, לחיילים בכלא הצבאי יש זכות לקבל מבקרים ושיחות טלפון על פי כללים שונים. לדוגמא, לחייל בשירות סדיר יש זכאות לקבלת מבקרים החל מהיום השמיני למעצרו ובמשך כל השבועיים לאחר מכן. בנוסף לכך, מותר לו להזמין עד 4 מבקרים לכל היותר מעל גיל 16 לכל אחד מהביקורים.

 

מה לעשות במקרה שזכויותיכם כאסירים נפגעו על ידי צה"ל?

במקרה שבית הכלא הצבאי פגע באחת הזכויות שלכם או יותר, כדאי לכם ליצור קשר עם עורך דין לענייני צבא. עורך דין מסוג זה התמחה בייצוג של חיילים בבתי משפט צבאיים ושמירה על הזכויות שלהם בכל שלב בהליך המשפטי. פנייה זריזה אל עורך דין יכולה לפתור את הבעיה במהירות יחסית.

 

מציאת עורך דין צבאי מקצועי ואמין

חשוב לבצע בדיקה מקיפה לפני שבוחרים את עורך הדין שייצג את האסיר בפני צה"ל ובית הכלא הצבאי. חשוב לבדוק שלעורך הדין יש ניסיון נרחב בעבודה מול בתי המשפט הצבאיים ובייצוג של אסירים צבאיים. בנוסף לכך, כדאי לנסות לקבל ביקורות מסוגים שונים מלקוחות שעבדו עם עורך הדין בעבר, ולהבין מהם מה הם חושבים על עבודתו.

 

זכויות של אסירים בכלא הצבאי ופגיעה בהן – סיכום

חיילים שביצעו עבירה פלילית זאת או אחרת במהלך שירותם הצבאי או שהם ערקו מהצבא לזמן ארוך, עלולים למצוא את עצמם בכלא הצבאי. בכלא זה מוקנים לאסירים מספר זכויות שעל בית הכלא הצבאי מוטל לשמור בכל עת, ועל האסירים לדעת. במידה וזכויות אלה נפגעו – כדאי לפנות לעו"ד צבאי להתייעצות.

הזכויות שלי כאסיר בצבא

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא