מהם העונשים בגין גרימת תאונות דרכים הכוללת נפגעים?

תאונות דרכים שונות עשויות להתרחש עקב חוסר ריכוז של הנהג המעורב, עקב סטייתו מנתיב התנועה, עקב נהיגה תחת שכרות ועוד. נהיגה המתבצעת באופן רשלני מהווה הפרת הזהירות שלפיה אמור לנהוג אדם ולפיכך, במצבים בהם ימצא אשם בתאונת דרכים בשל חוסר זהירות, אזי האחריות גרימת התאונה תוטל עליו.

 

חוק תביעת נזיקין לקבלת פיצויים

לפי חוק הפלת"ד, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים, בגופו או בנפשו, זכאי להגיש תביעת נזיקין למטרת קבלת פיצויים בגין הנזק. חוק זה תקף עבור כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים ונפגע בה, בין אם הוא אשם ובין אם אינו נמצא אשם. יחד עם זאת, אין הדבר אומר כי במידה ואדם שהיה מעורב בתאונה שכוללת נפגעים, נמצא אשם בה, יהיה פטור מעונש.

ככלל, ניתן להאשים אדם בגרימת תאונת דרכים, בהתאם לתנאים הבאים:

ראשית, על התביעה להוכיח כי האדם שמואשם בגרימת תאונת הדרכים ביצע עבירת תנוה או לא ציית לחוקי תנועה ועקב זאת, נגרמה התאונה. ההוכחה נדרשת לכלול ראיות שונות שניתן להוכיח באמצעותן המואשם אכן אשם בגרימת התאונה. בנוסף לכך, נדרש קיומו של עניין הציבור באשמת הנהג בגרימת התאונה.

 

בחינת העונש לאשם

בזמן שבית המשפט בוחן את העונש שייפסק עבור האשם בתאונה, הוא לקוח בחשבון את מידת חוסר הזהירות או הרשלנות שננקטה מצדו וכמו כן, גם את מידת חומרת הנזק שנגרם למעורבים בתאונה ואת העבר של האשם, בבחינת תעבורה. למעשה, העונש שקובע בית המשפט עבור האשם מחושב בהתאם לפרמטרים אלה ולפיכך, ככל שעבירת התנועה שבוצעה ע"י האשם נמצאה כגדולה וחמורה יותר, כך גדל הסיכוי שהעונש שהוא יקבל יהיה חמור יותר. כמו כן, ככל שהנזקים שנגרמו למעורבים האחרים – גדולים יותר, כך גדל הסיכוי כי העונש שיקבל האשם יהיה חמור יותר.

כאשר הנזק שנגרם למעורבים בתאונה מתבטא בחבלות, העונש שיינתן מואשם בתאונה לרוב יהיה פסילת רישיון הנהיגה למשך שלושה חודשים. אולם, במידה ומדובר בחבלות קיצוניות יותר, העונש הצפוי להינתן למואשם בתאונה לרוב יתבטא בשלילת רישיון הנהיגה למשך תקופה ארוכה יותר ויתרה מזאת, הוא עשוי להתבטא במאסר בפועל.

 

לסיכום

בהרבה מצבים, תאונות דרכים מתרחשות בשל אי ציות לחוקי תנועה מסוימים מצד אדם המעורב בתאונה ועקב זאת, נגרמת פגיעה למעורבים אחרים בתאונה. ישנן תאונות דרכים בהן נמצא אחד המעורבים אשם בגרימת התאונה. אולם, האשמת אדם בגרימת תאונת דרכים מותנית בקיומם של תנאים שונים והדבר עשוי להוביל לנקיטת סנקציות מסוימות כלפיו, בגין האשמה. העונשים הצפויים להינתן למואשם בתאונת דרכים עשויים לכלול קנס משמעותי, שלילת רישיון הנהיגה של האשם או מאסר בפועל, כאשר שקלול העונש שיקבע תלוי בסופו של דבר בנסיבות שבגללן נגרמה התאונה ובחומרת הנזקים שנגרמו בעקבותיה.

Car, Accident

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא