האם בוררות היא האלטרנטיבה הטובה ביותר ליישוב סכסוכים?

בית המשפט הוא אחד המקומות המרכזיים ליישוב סכסוכים, כאשר לאחר בחינת טענות הצדדים מתקבלת הכרעת הדין. עם זאת, מלבד סדר הדין המשפטי, קיימות אלטרנטיבות נוספות ליישוב סכסוכים וביניהן – הליך בוררות. אז איזו מן הדרכים ליישוב סכסוכים נחשבת לטובה ביותר?

 

יישוב סכסוכים בבית המשפט

מטבע הדברים, מידי פעם צצות ועולות מחלוקות ואי הסכמות בין כמה גורמים, כאשר אחת הדרכים ליישוב אותן מחלוקות היא באמצעות בית המשפט, אשר לאחר בחינת טענות הצדדים, מקבל את הכרעת הדין. אמנם מדובר בדרך נפוצה ופופולארית למדי ליישוב סכסוכים, אך ניהול ערכאה משפטית כרוכה לרוב בתהליך ממושך, יקר ובירוקרטי, כמו גם באי הסכמות.

 

מהו הליך הבוררות?

הליך בוררות מהווה אלטרנטיבה להליך השיפוטי המתמשך והבירוקרטי ובמסגרתו, יכולים הצדדים למנות בורר מוסכם על שניהם (הן לפני הסכסוך והן לאחריו), כאשר הבורר משמש כשופט ואת פסק הדין שקבע הבורר, ניתן יהיה להגיש לבית המשפט ולהקנות לו מעמד של פסק דין מחייב לכל דבר ועניין.

 

מי יכול לנהל הליך בוררות?

על פי הגדרת החוק, כל אדם יכול לכהן כבורר בין הצדדים המידיינים והדבר למעשה תלוי בהחלטה משותפת שלהם. יחד עם זאת, בכדי להגיע לפסק דין והכרעה מקצועית ומבוססת, מומלץ לבחור בורר מקצועי ומנוסה (כפי שתוכלו למצוא באתר http://www.borerut.com), השולט בהוראות החוק והנורמות המקובלות ועבר הכשרה מתאימה לניהול הליכי בוררות.

 

הליך הבוררות – שלב אחר שלב

הליך הבוררות מורכב בעיקרו ממספר שלבים עיקריים:

 

הסכם בוררות

הסכם הבוררות מסדיר את הסוגיות לגביהן התעוררה המחלוקת וחתימת הצדדים על ההסכם מהווה את הסכמתם לתחילת ההליך.

 

דיון והכרעה

במסגרת הליך הבוררות, הבורר ישמע את טענות הצדדים ויבחן היטב את טענותיהם, כאשר הליך הבוררות יכול להסתיים בהגעה לפתרון מוסכם או בהכרעת הבורר.

 

פסק הבורר

בכדי לתקף את הכרעת הבורר, יש לאשר את פסק הבורר באמצעות בית המשפט, המקנה לפסק הבורר מעמד של פסק דין מחייב לכל דבר ועניין. יחד עם זאת, ככל והוסכם מראש ובכתב, הרי שעומדת לצדדים האפשרות לערער על החלטת הבורר.

 

האם בוררות היא האלטרנטיבה הטובה ביותר ליישוב סכסוכים?

כיום, ניתן למצוא מספר פתרונות ודרכים אלטרנטיביות ליישוב סכסוכים, כאשר לכל אפשרות ודרך כזו קיימים היתרונות והחסרונות שלה. יחד עם זאת, הליך הבוררות נחשב לאלטרנטיבה הטובה ביותר ליישוב סכסוכים, הן בגלל היכולת להגיע להסכמה רחבה והן בגלל היכולת אפשרות ההכרעה של הבורר.

 

לסיכום

כפי שראינו, במסגרת הליך הבוררות, ממנים הצדדים אדם מוסכם עליהם שישמש כבורר, כאשר במסגרת הליך הבוררות, ניתן יהיה להגיע להסכמה משותפת או להכרעת הדין על ידי הבורר, אותה ניתן לאשר ולתקף בבית המשפט. היכולת להגיע להסכמה רחבה, כמו גם להכריע את הדין, הופכים את הליך הבוררות לאלטרנטיבה הטובה ביותר ליישוב סכסוכים.

בוררות

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא